Povestea mea ca antreprenor Inmedio
Sunt antreprenor Inmedio din 2009. La început mă ocupam de partea administrativă, într-un magazin de 8mp administrat de soțul meu, apoi am renunțat la jobul de atunci și m-am dedicat total antreprenoriatului. Am simțit-o ca pe o provocare: să văd dacă pot fi mai mult decât un simplu angajat. A fost o oportunitate și de obicei, provocările, eu le accept. Eu lucram deja în comerț, știam ce înseamnă lucrul face to face cu clientul, ce înseamnă serviciile. Mi-am dorit independența, să nu depind de nimeni, să îmi gestionez singură afacerea. Erau luni în care câștigam bine, luni în care nu câștigam la fel de bine, dar știam ca muncesc pentru mine. Când ai așteptări mari, riști dezamăgiri mari. Financiar vorbind, niciodată nu m-am gândit să merg într-o locație ca să câștig suma X, pentru că nu mai lucrezi cu același drag când ești cu gândul la câștig. În timp, am luat al 2-lea, al 3-lea și acum am ajuns la al 4-lea magazin.
Clienții Inmedio
La magazinele noastre din mall, în proporție de 70% sunt aceiași clienți (cei din cartier, clienții care lucrează în zona, cei care s-au obișnuit cu un anumit personal, cu un anumit restaurant). Restul de 30% sunt cei noi, care vin în weekend. În Kaufland Colentina, de exemplu, când părinții stau la masă, copiii au obiceiul să vină la jucării, la Inmedio. Așa se face că pe unii adolescenți de azi, pe care îi văd cu prietena de mână, îmi dau seama că îi cunosc de când erau bebeluși. Suntem o comunitate. Celor care vin de ani de zile le știm obiceiurile, stările de spirit, știm cine e morocănos dimineața, îi recunoaștem pe cei care refuză să-și pregătească singuri cafeaua, deși vin de ani de zile, dar le-o pregătim noi, cu aceeași plăcere, de fiecare dată.
O zi la Inmedio
Toată munca fizică se concentrează în primele 2 ore de program. Având în vedere că ne bazăm pe drinks, cărăm inevitabil o mulțime de baxuri din depozit în magazin, la începutul zilei. Ora 10 e cea mai mare fericire, pentru că se deschide magazinul și ai terminat de cărat. În timpul programului, când e vorba de 2 baxuri la o oră, e deja floare la ureche. Eu vin în medie cam 6 ore pe zi, pentru că am angajați vechi, care se ocupă foarte bine și nu e nevoie să fiu mereu în magazin.
Cum îmi motivez echipa
Dacă vrei să ai angajați ok, trebuie să petreci la început cât mai mult timp cu ei sau să-i cuplezi pe cei noi cu cei cu experiență, ca să învețe prin puterea exemplului. Dacă ei văd de la altcineva cum se remediază o situație cu un client recalcitrant, nici nu mai trebuie să le spui ce să facă, pentru că vor urma exemplul la care au asistat. Eu îmi propun să le ofer angajaților ce am avut eu nevoie când eram angajată: un șef care să nu fie șef, care să ofere înțelegere, corectitudine, apreciere, pentru ca ei să fie liniștiți, să nu plece stresați acasă, să nu stea seara cu gândul că “ooof, iar mă duc mâine la muncă”. Primești ceea ce oferi: acesta e principiul pe care cred că se formează o echipă. Indiferent că au 7 ani sau 1 an vechime, toți sunt tratați la fel, singurul lucru pe care l-am cerut a fost ca toți să cunoască tot ce se întâmplă în magazin și să fie cel puțin la fel de buni ca ceilalți. Îmi place să fie curat, ordonat, iar curățenia generală se face de 2 ori pe săptămână. Eu nu le impun un program de pauză sau timp limitat de masă și oferindu-le libertate angajaților, primesc în schimb mai multă dedicare. Încă nu am întâlnit un angajat care să profite de aceasta libertate. Fiind mai mulți angajați, acela care vrea să se fofileze se va exclude singur.
Sfaturi pentru viitorii antreprenori Inmedio
Antreprenoriatul la Inmedio nu presupune riscuri la fel de mari ca un business propriu. Trebuie să pui în balanță dacă e mai lejer să câștigi decent și sigur sau să încerci să câștigi mult și să riști să pierzi tot. Dacă vrei să muncești pentru tine, să iei propriile decizii, să fii stăpân pe tine, devino antreprenor. La Inmedio poți, în cel mai rău caz, dar doar dacă ești foarte-foarte neatent, să ai probleme la inventar, dar plătești diferența și atât. Cred că cel mai mare risc e să nu găsești angajații potriviți la timp și să riști să stai non-stop în magazin. Nu este un business care să te îmbogățească peste noapte, la început poate părea ca un job bine plătit, cu riscuri minime, dar depinde de tine să accepți provocările, să depui efort, să schimbi locații și să crești. De la Inmedio vei beneficia de multe training-uri care te vor ajută să îmbunătățești lucrurile chiar și acolo unde credeai că ești stăpân și nu realizai că aveai anumite lacune.
O întâmplare emoționantă la Inmedio
Într-un weekend aglomerat la mall, ne-am trezit cu un client de-ai casei care intră cu un people stopper, un carton mare pe care îl aveam la intrare – era un artist în mărime naturală, care promova Pop Cola. Noi nici nu observasem că dispăruse și ne trezim cu clientul că intră cu cartonul și ne zice: “Fetelor, ăsta nu e de la voi? Că eu vorbeam cu el la cafea de fiecare dată. L-am găsit la -1, își făceau niște copii poze cu el și am zis să vi-l aduc înapoi. Nu de alta, dar eu de luni cu cine stau de vorbă la cafea?”.
Altădată, un copil a luat o jucărie și când m-am apropiat de el și de mama lui, i-a spus: “mami, mami, mă urmărește doamna”. Eu i-am răspuns “Nu te urmăresc, am venit doar să văd dacă și mama ta e la fel de frumoasă ca tine” și i-am șoptit mamei că are un pluș în buzunar. Confruntat de mamă, copilul i-a spus “da, am luat jucăria, veneam la tine să-ți spun să-l plătești”.