Povestea mea ca antreprenor Inmedio
În februarie 2009 făceam training-ul la Gara de Nord, iar primul meu magazin Inmedio a fost la Howard Johnson, un magazin de 5mp. Îmi amintesc că purtam niște cămăși roșii, la fel ca personalul din hotel. Aveam 24 ani, urma să termin facultatea, lucram la o companie de telefonie mobilă pe atunci și aveam o cunoștință care avea deja un magazin Inmedio. Mi-a plăcut ideea, era ceva inedit.
În ceea ce privește calitățile menite să te ajute în asumarea rolului de antreprenor, privind retroactiv, trebuia să întrunești câteva. Pe atunci, spre exemplu, returul se trimitea prin fax, presa se lega cu ață. Trebuia să știi să lucrezi cu calculatorul: mail, Excel etc. Magazinul fiind într-un hotel de 5 stele, era esențial să ai o anumită prezență și să știi o limbă străină, pentru că acolo veneau destul de mulți străini, persoane publice. Și foarte important era să știi să-ți alegi oamenii și să ai curaj.
De provocări nu am dus lipsă. Am coordonat magazine Inmedio amplasate în tot felul de zone și contexte. La un moment dat aveam chiar un contrast: eram antreprenor la Hilton și antreprenor la Gara de Nord. Am avut și un magazin de training pentru câțiva ani, unde viitorii antreprenori stăteau două săptămâni în training. În etapa asta, era o foarte mare provocare să ții stocurile corect. Anul acesta am fost chiar și magazin suport în ceea ce privește implementarea și utilizarea noului sistem de operare. Dar ne-am descurcat, am învățat împreună și am beneficiat de tot suportul și ajutor deplin din partea echipei. Acum gestionez 3 locații la Gară și Inmedio, fostul “Servicii”.
O zi la Inmedio
Programul la Inmedio începe la ora 9. În prima parte a zilei recepționezi tot ce înseamnă marfă, presă & non-presă, pornești în forță, bei o cafea și întâmpini, în general, clienții de la cotidiene și cafea. Cam 2-3 ore ești în acțiune permanentă: comenzi, recepții, acte, problemele zilnice. Apoi, pe tot parcursul zilei, te ocupi de mail-uri, aranjat magazin și de vânzare, o constantă.
Clienții Inmedio
La Inmedio, fiind un centru comercial în mijlocul cartierului Militari, comunitatea de clienți e formată din riverani. Sunt fețe cunoscute zilnic, în weekend mai sunt și oameni din afara comunității. Sunt oameni cumsecade. Și apropo de client, e o vorbă pe care încerc să o reproduc: adevăratul șef este clientul. El poate concedia de la CEO în jos, simplu: doar cheltuind banii în altă parte. Așadar, îi iubim și-i respectăm. Trebuie să fii precum un actor în fața clientului, să uiți problemele de acasă, grijile cotidiene.
Antreprenoriatul e diferit de la locație la locație. La Universitate și la Gara de Nord aș spune că te duci pregătit pentru necunoscut; nu prea știi ce-ți rezervă ziua. În Galerii, totul e frumos: oameni primitori, zâmbitori, pază peste tot, muzică, lumini ambientale. În Gara e mai mult pe sistemul: hai cu bagajul, cu geaca, cu cățelul, cu pisica, cu rucsacul, pierdem trenul… se ceartă care-i primul, care-i al 2-lea. Îi auzi ”hai mai repede, dați din mâini mai iute”, “am vărsat cafeaua, vă descurcați dvs.”. Cu timpul, te obișnuiești și cu tipul ăsta de client. Pot să spun că e chiar palpitant, te ține-n priză, ai adrenalină 😊.
Cum îmi motivez echipa
Ca antreprenor, e important să fii atent la dorințele lor și să îi păstrezi implicați, mulțumiți, dornici să rămână și să crească împreună cu tine. Le-am spus exact la ce să se aștepte, de la partea materială, la orele suplimentare, la ce au de făcut, cum pot câștiga mai mulți bani, ce timp liber au. Toate acestea, cumulate, i-au convins să se implice și cred că și felul meu de a fi a contat. Am fost mereu corect cu ei. Desigur, în 14 ani, e inevitabil să nu apară și situații, dar acum nucleul acesta e destul de sudat. Sunt uniți între ei, își fac ture când e nevoie, ca o adevărată echipă. Sunt descurcăreți, am mare încredere în ei și pentru asta vreau să le mulțumesc public.
Sfaturi pentru viitorii antreprenori Inmedio
Ce le-aș spune celor care se gândesc să devina antreprenori? Dacă s-au săturat de stat pe scaun în sufragerie și să aibă probleme cu coloana, le recomand un job activ, în care te și apleci, te și ridici, stai și jos, lucrezi și la calculator, le faci în mod egal pe toate. Trecând la partea serioasă, aici simți că ai libertate, fiind tu cel care decide, în cele mai multe cazuri. E palpitant să îți alegi oamenii și să vezi dacă te descurci să-i coordonezi. Evoluția antreprenorului depinde foarte mult de echipa pe care o are în magazine. Dacă ți-a venit marfa și tu o ții în spate, în depozit, n-o s-o vinzi. Dacă nu cureți aparatul de cafea, n-o să mai vinzi. Clienții sunt, în mare parte, aceeași. Dacă într-o zi, două, trei, nu ai făcut ceva cum trebuie, ei n-o să mai vină la tine. Dacă ești în temă cu produsele din magazine, poți să vinzi și mai mult. Spre exemplu, pe partea de carte sau presă. Aici intervin skill-uri de business. Lucrând într-o companie, probabil oricât ți-ai atinge target-ul, nu se știe dacă o să iei ceva în plus la sfârșit. Pe când, lucrând într-un magazin, lucrurile chiar depind de tine. Poți să vinzi, cum am spus, în măsura în care te implici și să ai câștiguri direct proporționale.
O întâmplare amuzantă la Inmedio
Urma să nască soția în ziua aceea și m-am dus la spital. Îmi luasem liber, le-am spus fetelor din magazine că nu vin dar, de emoții, n-am putut să stau pe-acolo, trecuseră câteva ore, ajunsesem dimineața și urma să nască după-amiază. Cum ziceam, de emoții și neavând ce face, am venit la magazin. Și când am intrat în magazine, surpriză: Poliția Locală, control! Mi-au cerut un set de acte, eu le-am explicat: “nu pot să mă concentrez, urmează să nască soția”. Între timp și născuse, mi-a trimis o poză cu cea mica, eu am văzut poza, m-am emoționat. L-am întrebat pe agent “cât e amenda?” Mi-a zis “de la 30.000…” Am zis: “bine atunci, hai să vă dau actele.” Am dat actele, s-a rezolvat. Noi oricum eram în regulă cu toate.